O nas
Nazwa kierunku: PIELĘGNIARSTWO
(profil praktyczny)
- Studia I stopnia – stacjonarne trwają 3 lata (6 semestrów).
Program studiów obejmuje 4780 godzin zajęć dydaktycznych i praktycznych. Pula godzin zajęć dydaktycznych wynosi 2480. Z kolei zajęcia praktyczne realizowane są w ilości 1100 godzin a praktyki zawodowe 1200.
- Studia I stopnia pomostowe
1) dwa semestry lub 1235 godzin – dla absolwentów pięcioletnich liceów medycznych – Ścieżka A
2) dwa semestry lub 2034 godziny – dla absolwentów dwuipółletnich szkół policealnych albo pomaturalnych – Ścieżka C.
Przewidywane miejsca odbywania zajęć praktycznych i praktyk zawodowych :
Zajęcia praktyczne i praktyka zawodowa realizowane są w wyznaczonych oddziałach szpitalnych w podmiotach leczniczych, hospicjach, a także innych podmiotach prawnych realizujących praktyczną naukę zawodu, takich jak zakłady podstawowej opieki zdrowotnej, ośrodki pielęgniarskiej opieki domowej, środowiskowej i szkolnej, placówki nauczania i wychowania.
Studia kończą się złożeniem pracy dyplomowej i egzaminem dyplomowym – praktycznym i teoretycznym.
Przedmioty ogólnouczelniane:
- Wychowanie fizyczne
Przedmioty podstawowe:
- Anatomia
- Fizjologia
- Patologia
- Genetyka
- Biochemia
- Biofizyka
- Mikrobiologia i parazytologia
- Farmakologia
- Radiologia
Nauki społeczne i humanistyczne :
- Psychologia
- Socjologia
- Pedagogika
- Prawo medyczne
- Zdrowie publiczne
- Język angielski
Nauki w zakresie podstawowej opieki pielęgniarskiej :
- Podstawy pielęgniarstwa
- Etyka zawodu pielęgniarki
- Promocja zdrowia
- Podstawowa opieka zdrowotna
- Dietetyka
- Organizacja pracy pielęgniarskiej
- Badania fizykalne
- Zakażenia szpitalne
- System informacji w ochronie zdrowia
- Zajęcia do wyboru : Współpraca w zespołach opieki zdrowotnej lub Język migowy
Zajęcia w zakresie opieki specjalistycznej :
- Choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne
- Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne
- Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne
- Położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne
- Psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne
- Anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia
- Pielęgniarstwo opieki długoterminowej
- Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne
- Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne
- Opieka paliatywna
- Podstawy rehabilitacji
- Podstawy ratownictwa medycznego
- Badania naukowe w pielęgniarstwie
Inne przedmioty objęte programem studiów :
- Seminarium dyplomowe
- Egzamin dyplomowy
Sylwetka absolwenta:
Sylwetka absolwenta studiów I stopnia na kierunku Pielęgniarstwo jest zgodna z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty I ratownika medycznego (tj. Dz.U. Z 2021 r. poz. 755) – załącznik nr 4, określający Standardy kształcenia dla kierunku Pielęgniarstwo oraz Ustawą z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U.2021 poz. 479).
Absolwent studiów I stopnia na kierunku Pielęgniarstwo uzyskuje dyplom licencjata pielęgniarstwa, który potwierdza, że jest osobą posiadającą kompetencje zawodowe, wyznaczonych przez standardy europejskie, zgodnie z przepisów dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz.Urz. UE L 255/22 z 30.09.2005, z późn. zm.).
Uzyskana wiedza, umiejętności i postawy, określone efektami uczenia się, dają mu możliwość: świadczenia, na wysokim poziomie, opieki zdrowotnej skierowanej do osób w różnym wieku, zarówno zdrowych, chorych, niepełnosprawnych, czy umierających. Absolwent będzie przygotowany do udzielania świadczeń w zakresie promowania, zachowania zdrowia i zapobiegania chorobom oraz do inicjowania i wspierania działań społeczności lokalnej na rzecz zdrowia. Będzie posiadał niezbędną wiedzę i umiejętności z zakresu komunikowania się i współdziałania w zespole, jak również działania w roli uczestnika zespołu opieki zdrowotnej, z zachowaniem zasad etyki zawodowej. Absolwent posługuje się językiem angielskim na poziomie biegłości B1, ma ukształtowane nawyki ustawicznego kształcenia i rozwoju zawodowego, w ramach kształcenia podyplomowego oraz jest przygotowany do podjęcia studiów II stopnia.
Absolwent posiada wiedzę o :
W zakresie wiedzy absolwent będzie znał i rozumiał:
1) rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych;
2) etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych;
3) uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego;
4) system opieki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
5) zasady promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
6) modele opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością i umierającą;
7) etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu pielęgniarki.
W zakresie umiejętności absolwent będzie potrafił:
1) udzielać świadczeń w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
2) udzielać pierwszej pomocy i podejmować działania ratownicze w ramach resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
3) rozpoznawać problemy zdrowotne i określać priorytety w opiece pielęgniarskiej;
4) samodzielnie organizować, planować i sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę pielęgniarską nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą, wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej;
5) samodzielnie udzielać świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych (w zakresie określonym w przepisach);
6) decydować o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
7) współpracować z rodziną lub opiekunem pacjenta w realizacji ustalonych celów opieki pielęgniarskiej oraz prowadzonych działań edukacyjnych;
8) przeprowadzać badanie podmiotowe i przedmiotowe w celu postawienia diagnozy pielęgniarskiej;
9) wystawiać recepty na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich;
10) dokonywać analizy jakości opieki pielęgniarskiej;
11) organizować pracę własną i podległego personelu oraz współpracować w zespołach opieki zdrowotnej.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent będzie gotów do:
1) kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
2) przestrzegania praw pacjenta;
3) samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
4) ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
5) zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
6) przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
7) dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Posiada kompetencje do pracy w :
Absolwent jest przygotowany do pracy z pacjentem, jego rodziną w warunkach zamieszkania oraz w placówkach ochrony zdrowia i opieki społecznej, a szczególnie w: publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej tj. szpitalach, zakładach pielęgnacyjno – opiekuńczych i opiekuńczo – leczniczych, podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, pracy chronionej, w ośrodkach opieki paliatywno – hospicyjnej, medycyny pracy, w domach opieki społecznej oraz placówkach świadczących opiekę nad ludźmi w podeszłym wieku, w jednostkach systemu ratownictwa medycznego, sanatoriach, czy też medycynie przemysłowej.
Absolwent może podjąć pracę w jednostkach organizacyjnych Sił Zbrojnych RP oraz Służby Więziennej, udzielających świadczeń związanych z ochroną zdrowia i opieką zdrowotną.
Absolwent może prowadzić samodzielną działalność gospodarczą w zakresie usług medyczno – pielęgniarskich, poradnictwa w zakresie profilaktyki i edukacji medycznej, włącznie ze świadczeniem usług w domu chorego.