„Polska Wielokulturowa. Współistnienie kultur polskiej i żydowskiej w XX wieku” – publikacja okolicznościowa IPiPR PANS wydana pod egidą Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej. Publikacja odzwierciedla poszczególne etapy realizacji projektu Szkoły Letniej pt.: „Polska Wielokulturowa. Współistnienie kultur polskiej i żydowskiej w XX wieku” opracowanego przez Instytut Politologii i Polityki Regionalnej Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Przemyślu we współpracy z Daemen College w Buffalo i Towarzystwem Przyjaciół Nauk w Przemyślu, który uzyskał dofinansowanie Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach konkursu „Współpraca w dziedzinie dyplomacji publicznej 2013″. Monografia dokumentuje proces dydaktyczny realizowany w ramach „szkoły letniej”, badania naukowe podjęte przez prelegentów na okoliczność realizacji procesu dydaktycznego, formę i zakres uczestnictwa przedstawicieli środowiska studenckiego amerykańskiego i polskiego oraz prace podjęte przez młodzież studencką w ramach procesu rewitalizacji nekropolii żydowskiej w Przemyślu. Elementem konstytutywnym procesu wydania publikacji stały się obligatoryjne czynności związane z redakcją naukową, recenzją profesorską, korektami językowymi etc. Publikacja stanowi najważniejszy instrument służący promocji idei „szkoły letniej” Polska wielokulturowa. Współistnienie kultur polskiej i żydowskiej w XX wieku w środowiskach polskim, amerykańskim, ukraińskim, żydowskim (prognozowana promocja za pośrednictwem m. in. przedstawicielstw dyplomatycznych USA i Izraela oraz zaprzyjaźnionych fundacji polsko-żydowskich i katolicko-żydowskich). W trakcie procesu wydania publikacji pozyskano cennych partnerów naukowo-badawczych i wydawniczych. Książka jest publikacja recenzowaną, dostępną publicznie w ośrodkach informacji bibliotecznej (ISBN: 978-83-62116-03-4).
„Polska wielokulturowa. Współistnienie kultur polskiej i żydowskiej w XX wieku” – Spis treści:
Ci są z Ojczyzny mojej. O polsko-amerykańskim programie ,,Polska wielokulturowa. Współistnienie kultur polskiej i żydowskiej w XX wieku” kilka słów wstępu, Tomasz Olejarz
Refleksja naukowa
Tomasz Olejarz, Wybrane aspekty historii i tożsamości Żydów w Polsce oraz specyfika stosunków polsko-żydowskich – analiza problemowa
Agnieszka Bielec, Wielopłaszczyznowość dialogu polsko-żydowskiego
Tomasz Pudłocki, Miasto wielokulturowe – wyzwania historii. Przykład Przemyśla
Międzyuczelniana i interdyscyplinarna doniosłość i wartość projektu „Polska Wielokulturowa. Współistnienie kultur polskiej i żydowskiej w XX wieku” – perspektywa amerykańska
Andrew Kier Wise, „Worlds Together”: The Daemen College – PANS Summer Program in Poland as a Foundation for Educating Global Citizens
Joseph Sahr Sankoh, Unique exchange program between Państwowa Akademia Nauk Stosowanych (PWSW) and Daemen College, USA
Impresje studenckie
Kaleigh Ratliff, Caitlyn Ebert, Tyler Vanice, Elizabeth White, Chelsea Sieczkarek, Daemen College, Service Learning Group Reflection
Katarzyna Blecharczyk, Joanna Leśniakowska, Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Przemyślu
Doświadczenie spotkania – spotkanie doświadczeń. Polsko-amerykańskie badania i ich wyniki, Agnieszka Bielec
Polsko-amerykańska „Szkoła letnia” „Polska Wielokulturowa. Współistnienie kultur polskiej i żydowskiej w XX wieku” – zatrzymana w obiektywie
Zdjęcie i projekt okładki: Amadeusz Targoński
Autor: Agnieszka Bielec, Tomasz Olejarz | Data publikacji: 25.03.2014, 15:28 | Aktualizacja: 25.03.2014, 15:31